آموزش سرویس دهی در رستوران

خانه - آموزش رستوران داری - آموزش سرویس دهی در رستوران

همانطور که در آموزش های رستوران داری گذشته گفته شد، رستوران ها انواع مختلفی دارند : مدیترانه ای، عربی، ترکی، سنتی ،کلاسیک ، سفره خانه، فست فود، کترینگ و… که بر اساس این دسته بندی ها می توان برای سرویس دهی در سالن آن ها برنامه ریزی کرد.
در واقع یکی از چالش برانگیز ترین بخش های راه اندازی یک رستوران موفق، همین تعیین نحوه سرویس دهی در رستوران ها می باشد. البته باید توجه داشته باشید که تصمیم گیری در مورد این موضوع بسیار مهم وابستگی زیادی به چیدمان داخلی رستوران، محتویات منوی رستوران شما و از همه مهم تر مخاطبان شما دارد که تمامی این موارد را در ادامه با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

رستوران بدون گارسون!

به طور کلی گارسون ها یکی از کلیدی ترین مهره های یک رستوران به حساب می آیند، البته فراموش نکنید که پررنگ یا کم رنگ بودن این افراد در رستوران ها باز هم بستگی به نوع رستوران شما دارد. یکی از انواع رستوران ها کترینگ ها می باشند. نام دیگر آن ها “رستوران های بیرون بر” یا “تهیه غذا” می باشد. ماهیت مشتریان این نوع رستوران با تمام رستوران های دیگر متفاوت است به صورتی که فضایی برای خوش گذرانی و صرف غذا برای افراد در نظر گرفته نمی شود و مشتریان باید به محض تحویل غذا، فضا را ترک کنند اما این به این معنی نیست که نمی توان برای سرویس دهی و خدمت رسانی در آن برنامه ریزی کرد. مهم ترین المان در سرویس دهی که باید به آن دقت ویژه ای کنید “نظم” است!

راه حل برای کترینگ ها!

اگر قصد راه اندازی یک کترینگ را دارید احتمالا بارها و بارها به این فکر کرده اید که چگونه می توانید در رستوران بدون گارسون خود که فضایی برای نشستن مشتریان وجود ندارد نظم برقرار کنید. در واقع برای برقراری نظم باید پلنی برای نوبت دهی به مشتریان خود داشته باشید. راه حل پیشنهادی ما به شما پیجر لرزشی است! با به کار گیری این سیستم، مشتریان به محض ورود به کترینگ و ثبت سفارش، پیجری دریافت خواهند کرد.

این پیجرها دارای بردهای متفاوتی هستند که بر اساس کم و زیاد بودن آن ها مشتریان می توانند با فاصله از کترینگ شما منتظر آماده شدن غذای خود باشند. زمانی که سفارش ها آماده شد از طریق همین پیجرها، مشتری مورد نظر فراخوانی شده و غذای خود را تحویل می گیرد. از این پیجر مشتری می توان عاملی برای مدیریت صف و تعبیه سیستم نوبت دهی یاد کرد. ازمزیت های دیگر پیجر لرزشی باید به کم خرج بودن و کم جا بودن آن اشاره کرد.

این سیستم برای فست فودها هم کاربرد مشابهی دارد با این تفاوت که مشتری پس از تحویل سفارش خود می تواند در فضای تعبیه شده نشسته و غذای خود را در کمال آرامش صرف کند.
چالش بیشتر از آنجایی شروع می شود که رستوران شما علاوه بر داشتن فضایی برای مستقر شدن مشتریان، گارسون سفارشات مشتریان را ثبت کند! نگران نباشید ما در ادامه این مطلب برای شما راه حلی داریم، با ما همراه باشید.

استفاده از پیجر لرزشی در فست فود ها و کترینگ ها

تدبیر در سرویس دهی رستوران

اگر رستوران شما خارج از حالت های فست فود و کترینگ است پس حتما سیستم سفارش گیری شما باید به گونه ای باشد که پس از مستقر شدن مشتری در جایگاه های تعیین شده و انتخاب غذای مورد نظر از منوی رستوران، گارسون به سر میز مشتری رفته و سفارش فرد را ثبت کند. به طور کلی این سیستم تعداد گارسون های زیادی می طلبد چرا که نباید در سرویس دهی تاخیر و بی نظمی وجود داشته باشد پس اگر سیکل شلوغی رستوران را در نظر بگیرید مخصوصا اگر رستوران شما فضای بزرگی داشته باشد تعداد گارسون های کم نمی تواند جواب گوی تمامی خواسته های مشتریان باشد از طرفی بی نظمی و ازدحام به وجود می آید به طوری که ممکن است نوبت افراد رعایت نشود و سفارش ها دیر به دست مشتریان برسد!

پیجرها در این شرایط هم کمک حال مجموعه شما خواهند بود . برای تعبیه سیستم نوبت دهی در رستوران خود و ایجاد نظم در سرویس دهی گارسون ها و همچنین از بین بردن ازدحام و شلوغی، پیشنهاد ما به شما استفاده از پیجر رومیزی به همراه پیجر ساعتی از سیستم درخواست سرویس می باشد.

پیجر رومیزی همانطور که از اسمش پیداست بر روی میزهای رستوران شما نصب می شود. این پیجرها دارای مدل های تک دکمه و سه دکمه بوده و با توجه به نیاز مجموعه ی شما می توان از آن ها بهره گرفت. پیجر ساعتی هم مانند اسمش ساعتی است که نقش پیجر را در دستان گارسون ایفا می کند!

کاربرد پیجرها

حال با کاربرد این پیجرها آشنا خواهیم شد. زمانی که مشتری وارد رستوران شما می شود پس از انتخاب غذای مورد نظر خود از منوی رستوران شما، به جای گشتن به دنبال نزدیک ترین گارسون و یا حتی صدا کردن وی با صدای بلند کافی است پیجر (شاسی) نصب شده بر روی میز خود را فشار دهد، با این کار درخواست مشتری به پیجر ساعتی که به دستان گارسون بسته شده است ارسال شده و به ترتیب درخواست ها، گارسون به سر میزها مراجعه خواهد کرد. لازم به ذکر است که در پیجر رومیزی مدل سه دکمه، مشتری می توان نوع درخواست خود را هم مشخص کند.

جالب است بدانید که استفاده از این سیستم در کاهش هزینه های رستوران شما نقش بسیار چشم گیری دارد چرا که استفاده از گارسون یا به عبارتی نیروی انسانی در رستوران شما را به حداقل می رساند. علاوه بر آن قبلا هم اشاره شد که بی نظمی در سرویس دهی را به طور کامل از بین خواهد برد.

استفاده از پیجر رومیزی در رستوران و کافه ها

کلام آخر در خدمت رسانی

هرگز فراموش نکنید که بازگشت مجدد مشتریان به رستوران شما و سود آوری تنها وابسته به خدمت رسانی و سرویس دهی به مشتریان است پس باید تمامی تلاش خود را برای بالا بردن کیفیت خدمات و سرویس دهی خود که باعث جلب رضایت مشتریان می شود را به کار گیرید .

این امر نه تنها موجب بازگشت مجدد افراد به مجموعه شما خواهد شد بلکه موجب معرفی و تبلیغات مثبت برای رستوران شما بدون در نظر گرفتن هزینه ای جدا برای آن می شود که این موضوع یکی از رازهای مهم رستوران های موفق در سطح جهان به شمار می رود که در مقالات بعدی مدیریت آموزش رستوران داری در وب سایت رسمی اولین و بزرگترین تولیدکننده پیجر در ایران با نام AHK پیجر به طور کامل تمامی زوایا و چالش های آن ها را بررسی خواهیم کرد.

 

 

Rate this post

آخرین مطالب